Jak dobrać filtr oleju?

0
686
Jak dobrać filtr oleju?

Olej silnikowy służy zmniejszeniu tarcia pomiędzy ruchomymi częściami silnika i nieustannie krąży w silniku podczas jazdy. Jakość i czystość oleju jest niezwykle istotna dla sprawności pojazdu, dlatego każdy samochód wyposażony jest w filtr oleju – jedną z eksploatacyjnych świętości, zapobiegającą osadzaniu się zanieczyszczeń na różnych częściach silnika. Więcej o roli filtra oleju, jego prawidłowym doborze oraz wymianie przeczytasz w tym artykule.

Filtr oleju i jego znaczenie w eksploatacji pojazdu

Filtr oleju jest elementem układu smarowania i zarazem jedną z najważniejszych części eksploatacyjnych, które należy poddawać regularnej wymianie. Jego zadaniem jest maksymalne ograniczenie zanieczyszczeń dostających się do silnika wraz z zasysanym powietrzem oraz filtrowanie zabrudzeń z krążącego w silniku oleju. Mowa o zanieczyszczeniach nieorganicznych, jak cząstki metali i pył w powietrzu oraz zanieczyszczeniach organicznych, jak pozostałości po niespalonym paliwie, drobinki piasku czy bakterie, które mogą stanowić zagrożenie dla silnika. Olej zasysany z misy przez pompę i zanim trafi do silnika, filtrowany jest przez filtr oleju, aby następnie mógł być rozprowadzony po wałkach rozrządu, panewkach oraz pozostałych elementach silnika. Olej wyłapuje wszystkie zanieczyszczenia podczas obiegu i rozprasza je, aby te mogły przed rozpoczęciem kolejnego obiegu zostać wychwycone i zatrzymane przez filtr.

Istnieją dwa rodzaje filtrów olejowych: filtry puszkowe oraz wkłady filtrów oleju. Puszkowe filtry oleju, znane też jako nakręcane i wyglądem przypominające puszkę, zawierają wkład filtrujący wykonany z papieru, który przepuszcza ciecz, ale jest odporny na rozpuszczanie. Złożone są jak harmonijka, aby zmaksymalizować powierzchnię roboczą filtra i tym samym zwiększyć jego skuteczność. Zawiera także zawór przeciw zwrotny, dzięki któremu przefiltrowany olej szybciej trafia do silnika, a brudny olej nie cofa się do miski oraz zawór obejścia, który otwiera się w zależności od ciśnienia. Wkłady filtrów oleju działają na podobnych zasadach, z tą różnicą, że podczas wymiany filtra wymienia się sam wkład, a zawory, pokrywa i aluminiowa obudowa, zintegrowane z silnikiem, są na stałe zamontowane na bloku silnika.

Jak prawidłowo dobrać filtr oleju?

Na rynku dostępnych jest wiele różnych filtrów oleju, o zróżnicowanych parametrach pracy, wymiarach obudowy i gwintów oraz materiałach filtracyjnych, które dobierać należy do wymogów konkretnego silnika. O ile jesteśmy w stanie wizualnie dopasować wymiary i gwint filtra oleju, o tyle ryzyko, że materiał filtracyjny nie spełni wymogów naszego silnika, jest bardzo wysokie. Podczas wyboru filtra oleju, zarówno puszkowego, jak i wkładu, należy zawsze sprawdzać jego zastosowanie w katalogu producenta. Podając pracownikowi sklepu motoryzacyjnego numer nadwozia VIN, możemy w łatwy sposób ustalić grupę części odpowiadającą modelowi danego samochodu oraz rodzajowi zastosowanego w nim silnika. Tylko dokładnie dopasowany filtr oleju gwarantuje jego niezawodną pracę – informuje ekspert ze sklepu motoryzacyjnego ROZRUCH.

Filtry oleju dopasowane są do konstrukcji danej jednostki napędowej. Pod uwagę należy wziąć także okres eksploatacyjny filtru, który powinien odpowiadać sposobowi i warunkach użytkowania samochodu. Jeżeli nie mamy dostępu do numeru VIN, możemy podać informacje o marce, modelu, roczniku oraz wersji silnikowej auta. W doborze może nam pomóc także pracownik warsztatu samochodowego, do którego udamy się celem wymiany filtra. Należy przy tym pamiętać, że dla bezpieczeństwa użytkowania filtra znaczenie ma również jego producent, dlatego powinniśmy wybierać jedynie filtry oryginalne bądź renomowanych firm.

Jak często należy wymieniać filtr olejowy?

Powszechnie stosowaną praktyką jest wymiana filtru olejowego razem każdorazowo przy wymianie oleju i uszczelki korka spustowego. Ma to miejsce podczas przeglądu bądź po przejechaniu 10-20 tysięcy kilometrów, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi pierwsze. Częstotliwość wymiany może się różnić w zależności od eksploatacji samochodu, rodzaju i właściwości filtra bądź zaleceń jego producenta. Na ustalenie optymalnego czasu wymiany filtra oleju mają wpływ takie czynniki jak m.in. częstotliwość korzystania z nieutwardzonych dróg, częstotliwość uruchamiania pojazdu czy pokonywania krótkich, nieprzekraczających 10 kilometrów tras. Choć filtr olejowy należy do podstawowych części eksploatacyjnych, nie należy wymieniać go samodzielnie. Zadanie to trzeba zlecić fachowcom w warsztacie samochodowym.

Zaniechanie wymiany filtra oleju na czas może mieć poważne konsekwencje dla naszego pojazdu. Zanieczyszczenia, które trafiają do oleju silnikowego i nie zostają wyłapane przez filtr, sprawiają, że olej staje się lepki, a w związku z tym jego dystrybucja wewnątrz silnika nie jest już odpowiednio wydajna. To z kolei powoduje spadek ochrony antykorozyjnej, spadek mocy silnika oraz wzrost zużycia paliwa. W najgorszym wypadku silnik może ulec zatarciu i konieczna będzie jego całkowita wymiana.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj